Winter editie 2021
De laatste nieuwsbrief van dit jaar alweer. In deze brief praten we jullie graag bij over een aantal belangrijke zaken.
>>> INHOUD NIEUWSBRIEF<<<
VAN DE VOORZITTER - Marinus Schouten
Afgelopen jaar was ondanks alle corona beperkingen een succesvol jaar voor de DHPS. Niet alleen prachtige resultaten op de Olympische spelen, maar nu ook nog de beste klasse organisatie ter wereld dankzij het wereldkampioenschap van Bart en Floris in de 49er en Odile en Elise in de 49FX!
Daarnaast is de DHPS dankzij de inzet van vrijwilligers, ouders en coaches weer enorm gegroeid het afgelopen jaar en zijn in het najaar de nieuwe NTT’s gevormd. Onze 29er transisitie-clinics waren zo succesvol dat er een flinke groep met nieuwe zeilers en teams ontstond, waarop het besluit viel om in het vervolg door te trainen in twee regio’s met eigen teams . De DHPS hoofdcoaches en 29er coördinator houden nauw contact en zijn voornemens om in het voorjaar ook gezamenlijke trainingen in te plannen. We kijken nu al uit naar de internationale wedstrijden van volgend jaar, waar we als Nederlanders een steeds groter aandeel in krijgen met zoveel teams. Geweldig! Naast de 29er heeft ook de Nacra15 een vaste trainingsgroep weten te formeren, maar onze inzet is wel om met zijn allen nog meer zeilers en teams aan deze groep toe te voegen.
Dan even iets heel anders, maar wel een uitdrukkelijk verzoek van onze penningmeester, aan alle ouders en verzorgers!!! Mag ik jullie vragen om zo spoedig mogelijk de openstaande facturen te voldoen? Veel rekeningen blijven te lang onbetaald helaas.
Tot slot ... vraag ik jullie speciale aandacht voor het interview in deze nieuwsbrief met twee zeer belangrijke personen voor onze klasse: Alex, de wedstrijdleider van de HP baan en Joeri, ons bestuurslid wedstrijden. Het interview geeft een inkijkje in hun werkzaamheden. Echt fantastisch hoe zij dit doen. Het is zeker voor Joeri in de voorbereiding veel werk. Help hem alsjeblieft door snel te reageren op zijn mails waarin hij de hulp van ouders vraagt en jullie beschikbaarheid door te geven.
Rest mij jullie fantastische feestdagen te wensen en een sportief nieuw zeiljaar!
Marinus Schouten
TERUG & VOORUITBLIK - hoofdcoach Marc de Haas
Beste zeilers en ouders,
Ondanks dat we opnieuw in een lock-down zijn beland door de toenemend aantal Covid besmettingen, hebben we een mooi najaar gehad met veel trainingen en wedstrijden.Met als kers op de taart een unieke prestatie van het 49er en 49erFx team, die beide WERELDKAMPIOEN zijn geworden in Oman. Voor Nederland een eerste medaille op een WK 49er mannen en meteen de mooiste kleur: Goud!!! Helemaal bijzonder om te weten is dat onze eigen NTT 49er/Fx coach Floris van de Werken zijn werk als coach in september inruilde voor een wetsuit om naast Bart Lambriex in de boot te stappen. Blijkbaar kroop het bloed waar het niet gaan kon en zo kon het dat het duo dit najaar samen het EK in Griekenland zeilde en onlangs in Oman de hoogste treden van het podium al mocht beklimmen. Met Odile en Elise in de 49erFx-klasse op datzelfde podium was het ‘Double Dutch’. Wow!
Tijdelijk 'personeelsprobleem' opgelost
Het vertrek van Floris zorgde wel voor een tijdelijk ‘personeelsprobleem’ bij coaching van het 49er/Fx NTT team. Jacco Koops kwam als hoofdcoach Jeugdopleiding met een geweldige oplossing, waarbij Alain Sign als vervanger van Floris zou optreden. Voor wie Alain nog niet kende, hij heeft zelf veel 49er gevaren en deed in Rio 2016 mee voor team GBR en is sindsdien in dienst van het Watersport Verbond. Hij coachte de Fx dames 2x naar een WK goud en naar een medaille in Tokio. We kunnen dus niet anders dan heel blij zijn om zo'n topcoach bij het NTT team te krijgen. Hij zal samen met de teams zich deze winter veel in Vilamoura zijn in de voorbereiding op het volgende seizoen.
Vorming NTT en BUITENLANDSE WEDSTRIJDEN
Wat gebeurde er allemaal bij de 29ers dit najaar?
Veel! Na het ONK begin oktober was de selectie voor de NTT’s en het Jeugd WK in Oman bekend. Bij de 29ers werd er in een mooi groot veld gezeild met verrassend veel overstappers uit de optimist. De rustige wind zorgde dat deze 'jonge honden' snel aansluiting vonden en actief mee raceten. De oude garde verzekerde zich voor de selectie van het JWK in Oman. Half oktober is er in Garda een EK gevaren met een mooie 9e (Robbert&Frank) en 10e plek (Yanne&Michiel) in een sterk veld (lees ook het verslag in deze nieuwsbrief).
Maud &Marlies en Robbert &Frank hebben een goede trainingsweek achter de rug in Barcelona en strijden op ditzelfde moment met de rest van de wereldjeugd zeilers in Oman. Dit wordt door velen gezien als hét jeugdtoernooi van het jaar. Aankomende zomer zal dat op ons eigen Scheveningen gevaren worden, dus we gaan de winter goed gebruiken om allemaal beter te worden. De 29er NTT is ondertussen definitief gevormd en zal hopelijk de wintertrainingen in Barcelona kunnen blijven draaien.
Nacra15 en Nacra17 in actie
De Nacra15 heeft met hun nieuwe coach Daniel Bramervaer het WK kunnen varen in Frankrijk. Spectaculaire races met veel wind en alle dagen racen op zee was mooi. We konden met 6 teams afreizen en Bart & Femme sloten de WK af op een strakke 8e plek. Het huidige NTT is in transitie naar een Nacra17 traject onder hun eigen coach Karel Bregeman. Olivier & Femme wisten het NK te winnen en plaatsten zich hiermee voor het JWK in Oman. In het N17 traject van het Watersportverbond is coach Coen de Koning aangenomen om Laila en Bjarne te begeleiden. Afgelopen maand scoorden zij samen een 8e plek op het WK en verzekerden zich van een A-status bij het NOC*NSF. Coen is inmiddels ook naar Barcelona afgereisd om het team tijdens de trainingsweek voor te bereiden op Oman.
Het is goed te zien dat als we de trainingen goed plannen, bijvoorbeeld na de toets- en tentamen-periode er veel zeilers vrij kunnen krijgen van school om zich een week goed op de sport te kunnen concentreren.
Dat belooft wat voor de aankomende winter!
Dus zorg dat je jouw schoolwerk op orde hebt en deze winter zorgeloos in de boot kunt stappen!
Met vriendelijke groet,
Marc de Haas - Hoofdcoach U19
“Zeilers kunnen van ieder potje leren.”
INTERVIEW wedstrijdleiders : Alex en Joeri
Altijd al eens willen weten hoe de DHPS toch iedere keer weer een eigen high performance wedstrijdbaan heeft tijdens de zeilevenementen? Alex Hoeve (Sail Service) is al jaren de vaste wedstrijdleider van de wedstrijdbaan voor de 29ers, Nacra 15 en 49ers. Regelmatig sluiten ook de RS Feva zeilers aan. Joeri van Wegen is de wedstrijdcommissaris van de DHPS. Samen zorgen zij ervoor dat er keer op keer wedstrijden worden georganiseerd. Of het evenement United 4 of DYR heet, Alex en Joeri zijn degenen die ervoor zorgen dat er gevaren kan worden. Tijd om eens te vragen hoe zij dit aanpakken
Wat een mooie wedstrijden zijn er dit seizoen toch gevaren op de HP baan! De zeilers varen de meeste potjes, zijn vaak het snelste op de kant en er zijn nauwelijks protesten. Wat is het toch geheim van deze succesvolle races?
“Het grootste geheim zit hem in het format, korte races van ongeveer 30 minuten”, geeft Joeri aan. “Zo blijven zeilers bezig (en warm) want de 29ers en 49ers/FX moeten blijven varen en kunnen niet echt stil liggen. Verder natuurlijk de organisatie. Ons uitgangspunt is dat zeilers veel en goede races kunnen varen. Dat kan alleen met een goede organisatie en goede communicatie binnen het Race Management team dat bestaat uit Alex, wedstrijdleider, Eric (Gate en pin-end) en alle vrijwillige ouders op de baan (rescue, bovenboei boot) en natuurlijk de Beachmasters! Alle coaches krijgen ook een portofoon en kunnen zo met alle communicatie meeluisteren. Hierdoor kunnen we snel overleggen en daardoor snel weer starten met de volgende race.”
Alex vult aan en vindt het eigenlijk niet echt een geheim: “Wat we doen is eigenlijk heel simpel. Ik zeg altijd, baantje in de wind, startlijn haaks en opschrijven wie er over de lijnen gaan. En niet wachten als dat niet nodig is. Doordat we veel korte potjes varen, en dat is wat het HP zeilen voorstaat, hebben we altijd genoeg tijd. Maar belangrijk is dat we onze afspraken met de zeilers nakomen. Dus op tijd starten en goed communiceren met iedereen die erbij betrokken is, zeilers, coaches, rescue en ouders op de baan. Dat we werken met veel porto’s is wel bijzonder en kom je maar weinig tegen. Gewoon transparant zijn. Immers we moeten het met elkaar zo goed mogelijk doen. Belangrijk is dat we een vast kern hebben Eric beneden en Joeri boven. Deze harde kern is belangrijk. Eric houd me scherp en dat is super fijn. We willen allemaal hetzelfde”.
Hoe is de sfeer op de baan en aan de startlijn? Wordt er wel eens gemopperd op de wedstrijdleider door al die fanatieke jonge zeilers?
Joeri moet er om lachen: “Haha… dat moet Alex maar zeggen, ik zit altijd samen met Auke op de boevenboei rib en heb zelfs van sommige zeilers de bijnaam “JoeriBovenBoeri” meegekregen”. Wij zitten daar meestal op zo’n 0,7 Nm afstand van het startschip dus daar krijgen wij weinig van mee ".
Alex kan er inderdaad meer over vertellen: "De sfeer aan boord is altijd gezellig met een gezonde focus op wat moet gebeuren. Traditioneel worden de lekkernijen die meekomen op het startschip de Bolle Frans. We kennen bijna alle zeilers en daar hebben we ook veel lol mee. We geven ook altijd antwoord op hun vragen. Niets is te gek. We zijn er immers voor hun prestatie en plezier. Tijdens het starten ben ik altijd nadrukkelijk aanwezig. Eric ligt altijd op pin-end en kan me verstaan als het niet te hard waait. Het resultaat is dat we daardoor weinig of geen te vroege starters hebben. Moet natuurlijk wel fair blijven natuurlijk. Het fijne is omdat het bijna een familie is dat iedereen ook wel feedback geeft over hoe het gaat. Maar altijd positief en gericht op hoe het beter kan. En soms zit ik er ook wel een naast en dat zeg je gewoon 'sorry' en leg je uit wat er is gebeurd".
Jullie hebben aardig wat mensen aan het werk tijdens de wedstrijdweekenden. Er is bemanning op het startschip, bemanning in de rescue boten en boeien boten, de uitslagen worden verwerkt. Wie zijn al die mensen en hoe krijg je iedere wedstrijd weer genoeg assistentie?
Joeri zucht: “Ja en dat is vaak wel een beetje leuren bij ouders. Ik heb de verantwoordelijkheid binnen de organisatie voor het regelen van de “bemensing”. Dat zijn allemaal vrijwillige ouders. Per wedstrijddag hebben we de inzet nodig van zo’n 20 a 25 ouders (5 op het startschip, 2 bovenboei Rib, 2 Beach Masters en afhankelijk van aantal deelnemers nog 5-7 rescue bemanningen naast de vrijwillige inzet van ouder Ribs). Een hele organisatie dus… Ik begin dan ook aan het begin van het wedstrijdseizoen met het uitsturen van een mailing naar alle ouders van alle HP klassen met het verzoek om ieders beschikbaarheid in te vullen op een Google Docs formulier. Op deze manier kunnen ouders de weekenden alvast inplannen en aangeven wanneer ze zouden kunnen helpen. Dat is stap 1, maar daarmee zijn we er nog (lang) niet… Stap 2 is om zo’n 3-4 weken voor aanvang van een evenement een reminder email te sturen naar alle ouders, vervolgens een week later weer, en dan nog een keer een weer een keer onder vermelding URGENT en dan lukt het uiteindelijk (tot nu toe in ieder geval) wel om de dag voorafgaand aan het evenement de uiteindelijke ouderindeling rond te krijgen….. Het is daardoor vaak wel een stressvolle week zo vlak voor de wedstrijden". Alex benadrukt daar nog bij dat het uitgangspunt is dat we dit met een grote groep doen, met een hoge ouderparticipatie. Essentieel dat iedereen ook meedoet. Voor Joeri altijd wel een uitdaging. Maar het lukt iedere keer weer. Omdat iedereen een rol heeft, geeft dat veel inzicht waar de kids mee bezig zijn. En dat komt het geheel weer ten goede. Maar het kan alleen als iedereen meedoet.
Het veld is aardig groter geworden. Vooral het 29er veld is meer dan verdubbeld afgelopen jaar. Hebben jullie nog tips voor de nieuwe zeilers? Alex: “Tja, zeilen is een ervaringssport dus veel doen en van ieder potje leren. Maar het allerbelangrijkste is er veel plezier aan beleven. Zelfs als het nog niet helemaal gaat zoals je wilt. En als je plezier hebt leer je sneller”.
En ook Joeri geeft dit advies: “Doe vooral mee aan de mooie Nederlandse wedstrijden! Hoe groter het veld hoe meer er valt te leren!! (en een beetje uit eigenbelang, hoe meer ouderhulp…. )”.
Wat kunnen we verwachten volgend seizoen? Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen op het gebied van het wedstrijdzeilen? En nog belangrijker, kan de DHPS op jullie rekenen volgend seizoen voor mooie races? "Ontwikkelingen zijn er zeker", geeft Joeri enthousiast aan. Alex kan daar alles over vertellen. "Zo hadden we bijvoorbeeld afgelopen september de mogelijkheid om de wedstrijdbaan te voorzien met zogenaamde op afstand bedienbare boeien. Daar had ik wel naar uitgekeken (scheelt Auke een hoop ankers lichten ) maar helaas, de U4 organisatie wilde het gebruik van deze nieuwe boeien niet toe staan….jammer, dat was echt een gemiste kans….ik hoop dat het uiteindelijk een kwestie van tijd is dat we deze boeien zullen kunnen gaan gebruiken….tot die tijd zullen we de boeien gewoon handmatig moeten verplaatsen. "
Alex heeft nog veel mooie plannen geeft hij aan, hij vindt dat het nog wel wat moderner kan. “Sommige zeggen dat we voorop lopen met hoe we de wedstrijden varen. Dat vind ik helemaal niet. Vorig jaar wilde ik met de radiografische boeien varen. Maar dat mocht niet. Daar snap ik helemaal niets van.” Het zijn ontwikkelingen die de sport helpen. Sneller, meer precies en hogere kwaliteit. En als we ons kunnen laten helpen door slimme toepassingen moeten we dat zeker doen. Ook kunnen nieuwe ontwikkelingen gebruiken om de kosten te drukken en om het makkelijker te organiseren. De komende tijd zal het HP zeilen verder ontwikkelen. We gaan steeds meer foilen. De WASP N17 69F KiteFoil staan al op foils. We zien nu al we een goede infrastructuur hebben waar zeilers zich goed ontwikkelen. Maar er zijn ook veel remmende factoren, het “oude denken” kom ik nog veel tegen bij organiserende partijen. We mogen ons daardoor niet laten belemmeren. Een groot High Performance evenement lijkt me een mooie uitdaging. Maar daarover binnenkort meer. Ik zeg altijd dat een wedstrijdleider zelf moet racen om het goed te doen. Daar is het de laatste tijd niet van gekomen en dat knaagt. Hoe ik dat ga vormgeven is een klusje voor de kerst”.
Ook op Joeri kunnen we volgende jaar gelukkig blijven rekenen zo geeft hij enthousiast aan: “Komend jaar zal ik zeker nog blijven leuren voor ouderhulp en kunnen de zeilers me op het water vinden als JoeriBovenBoeri!!”
Veel dank voor jullie inzet afgelopen jaar namens alle zeilers, ouders en DHPS bestuur.
En zijn jullie als ouders nog enthousiaster geworden?
Help Joeri door zo snel mogelijk jullie ruimhartige beschikbaarheid door de te geven aan hem.
Verslag EK Garda ONZE NIEUWE TALENTEN
door Thijs Bijleveld en Tjed Wildeboer.
Afgelopen jaar zijn wij overgestapt van de optimist naar de 29-er. We hebben na wat transitie clinics besloten om samen te gaan varen. Tijdens de selectiewedstrijden ging het super goed en wisten ons te kwalificeren voor het NTT 29er. Dat staat voor Nationaal Trainings Team. Omdat we in het NTT kwamen zijn we gelijk uitgenodigd om mee te gaan naar het EK in Garda 2021. Dit was een mooie kennismaking met het nieuwe NTT.
Op maandag 18 oktober vlogen wij naar Verona, om vervolgens met een taxibusje naar Garda te rijden. Eenmaal in Garda heeft Dirk de kamers ingedeeld. Wij zaten met Durk op een kamer en later tijdens de wedstrijd kwam Mika daar ook bij. De volgende ochtend werden de boten afgeladen en de ribs te water gelaten. Voor de training gingen we vaak even naar de supermarkt om wat lekkere broodjes te halen. In de middagen hadden we dan zeilsessies. Na het zeilen moesten we naar de supermarkt om boodschappen te halen om te gaan koken. We kookten voor ons eigen appartement maar we aten wel met zijn allen. Het was wel leuk om te zien hoe iedereen verschillend kookte.
De wind was de eerste dagen steeds hetzelfde namelijk sterk in de ochtend maar daarna viel die snel eruit. In de middag kwam er dan een mooi lopend ORA windje. Het comité had besloten deze wind te gebruiken voor de wedstrijden. Hierdoor konden we op deze dagen wat langer in ons bed blijven.
De wedstrijdvelden waren best groot met wel vier groepen van ongeveer 50 29ers op de lijn. De wedstrijden gingen na verloop van tijd steeds beter en na 3 dagen fleet races eindigden wij in de bronzen vloot. De laatste twee dagen hebben we hier in gevaren. Helaas was de laatste dag teveel wind om te varen in brons en emerald vloot. Alleen goud en zilver hebben nog een wedstrijd kunnen varen.
Na de wedstrijden hebben we alles weer opgeladen en gingen we s’avonds lekker uit eten met de groep. We gingen op tijd naar bed want ons taxibusje kwam ons om 05.00 al weer ophalen om naar Verona te gaan.
We waren mooi op tijd in Nederland. De volgende dag moest Thijs alweer naar school 😬, Tjed had die week nog vrij. Het was een super mooi event waar we veel hebben geleerd en de groep goed hebben leren kennen. We kijken er mee veel plezier op terug en hopen nog veel van deze avonturen mee te maken samen in de 29er.
Namens de redactie dank aan Thijs en Tjed voor dit inkijkje bij hun eerst buitenlandse wedstrijd met een 29er.
Verslag Nacra15 opstap weekenden.
door Belle Blaauw.
Op 13 november begon het eerste Nacra15 opstap weekend. Daar hebben we als eerst geleerd hoe je de boot kan optuigen/ aftuigen. Helaas was er die dag zo weinig wind dat we eigenlijk niet heel intensief konden trainen, wel hebben we het erg gezellig gehad op de rib.
20 en 21 november was het tweede trainings weekend. Gelukkig was er meer wind dan het eerste weekend waardoor wel echt konden trainen. Doordat we het eerste weekend hadden leren optuigen konden de opstappers het al een heel stuk zelf. Op zaterdag hebben we wedstrijdjes en baantjes gevaren, hierdoor hebben we veel geleerd over de handelingen. De tweede dag waaide het een stuk harder en als “opstapper” vond ik dat echt super leuk!
En toen waren we alweer bij het laatste weekend aangekomen. De eerste dag waaide het erg hard en was het erg koud. Gelukkig kon iedereen opwarmen met een warm bakje soep toen we op de kant waren. De tweede dag waaide het een stuk minder, uiteindelijk was er zo weinig wind dat we zelfs naar de kant moesten. Wel hebben we weer veel geleerd over de handelingen.
Dit was het dan, de drie Nacra15 opstap weekenden. Al met al vond ik het super leuk en leerzaam en ben erg tevreden over de stappen die ik heb gezet! Ook ben ik nu van plan over te stappen naar de Nacra15.
HULP GEVRAAGD - VACATURES DHPS
Wat ongelooflijk tof dat er zoveel nieuwe zeilers bij de DHPS zijn komen zeilen afgelopen jaar. Zoals je ook in het interview leest met Alex & Joeri, kan onze vereniging niet zonder extra vrijwillige 'handjes & hulp' voor en achter de schermen. Niet alleen noodzakelijk, maar ook erg leuk en gezellig. Wil je actief bijdragen? Wij kunnen altijd enthousiaste mensen gebruiken.
ondersteuning bij communicatie & social media
ondersteuning bij wedstrijdcommissie, onderhoud & materiaal
Wil je meer weten over bepaalde taken? stuur even een berichtje naar Annemieke : secretaris@dutchhighperformancesailing.nl